Voeding tijdens de zwangerschap

‘Je bent wat je eet’. Deze zinsnede moet mensen bewust maken van wat ze naar binnen werken en welk effect bepaalde voedingssoorten hebben op het lichaam en de geest. Het is voor iedereen belangrijk om bewust te eten, maar als je in blijde verwachting bent, is extra aandacht geboden.

Niet alles is immers goed voor het leventje dat in je groeit. Wat is de beste voeding tijdens de zwangerschap?

voeding tijdens de zwangerschapVoedingsdriehoek

Ben je iemand die altijd goed let op wat ze eet en zich houdt aan de voedingsdriehoek, dan is er niet veel aan de hand. Probeer je om zwanger te worden, let dan op de extra vitamines en voedingsstoffen die je nodig kan hebben zoals foliumzuur en vitamine D. Denk eraan dat in de eerste drie maanden na de bevruchting de belangrijkste organen van je kleintje in de baarmoeder worden aangemaakt. Daarvoor zijn goede en gezonde voeding tijdens de zwangerschap essentieel.

Variatie in voeding tijdens de zwangerschap

Door de gewichtstoename kun je schrikken en denken dat je moet letten op wat je eet. Het kan ook zo zijn dat je automatisch extra’s gaat eten, omdat je ervan uitgaat dat je voor twee moet zorgen. Het eerste moet je absoluut nalaten en het tweede is zeker overdreven. Een dieet vanwege je lijn is tijdens een zwangerschap uit den boze. Wat meer eten en iets vaker een tussendoortje grijpen, kan geen kwaad. Let wel op voldoende variatie.

Wennen aan voeding tijdens de zwangerschap

Verschillende soorten brood, aardappelen, fruit en melk kun je op zoveel manieren combineren dat er geen sleur ontstaat in je voedingspatroon. Let er wel op dat je rauw voedsel vermijdt en producten met vitamine A, zoals leverproducten, met mate gebruikt. Ook de kruiden in je kast moeten worden gereorganiseerd. Bepaalde specerijen zijn gewoon niet goed voor je ongeboren kind, zoals teveel fenegriek, anijszaad en venkel.

Bijzonder eten tijdens de zwangerschap

Van vrouwen die in blijde verwachting zijn, zijn de meest ondenkbare voedingscombinaties bekend. Frietjes waar ze dol op waren, kunnen hen doen kokhalzen. En haring waar ze hun neus voor optrokken, wordt ineens in het groot ingekocht. Ze krijgen trek in de raarste gerechten en willen bepaalde producten combineren die bij anderen de wenkbrauwen doen fronsen.  Het is misschien moeilijk om die drang te onderdrukken, maar je kunt wel proberen om die eetaanvallen te beperken. Sommige combinaties zorgen immers alleen maar voor extra vet en kilo’s.