Voeding tijdens de zwangerschap

‘Je bent wat je eet’. Deze zinsnede moet mensen bewust maken van wat ze naar binnen werken en welk effect bepaalde voedingssoorten hebben op het lichaam en de geest. Het is voor iedereen belangrijk om bewust te eten, maar als je in blijde verwachting bent, is extra aandacht geboden.

Niet alles is immers goed voor het leventje dat in je groeit. Wat is de beste voeding tijdens de zwangerschap?

voeding tijdens de zwangerschapVoedingsdriehoek

Ben je iemand die altijd goed let op wat ze eet en zich houdt aan de voedingsdriehoek, dan is er niet veel aan de hand. Probeer je om zwanger te worden, let dan op de extra vitamines en voedingsstoffen die je nodig kan hebben zoals foliumzuur en vitamine D. Denk eraan dat in de eerste drie maanden na de bevruchting de belangrijkste organen van je kleintje in de baarmoeder worden aangemaakt. Daarvoor zijn goede en gezonde voedingsstoffen essentieel voor een zwangere vrouw.

Variatie in voeding tijdens de zwangerschap

Door de gewichtstoename kun je schrikken en denken dat je moet letten op wat je eet. Het kan ook zo zijn dat je automatisch extra’s gaat eten, omdat je ervan uitgaat dat je voor twee moet zorgen. Het eerste moet je absoluut nalaten en het tweede is zeker overdreven. Een dieet vanwege je lijn is tijdens een zwangerschap uit den boze. Wat meer eten en iets vaker een tussendoortje grijpen, kan geen kwaad. Let wel op voldoende variatie.

Wennen aan voeding tijdens de zwangerschap

Als je in verwachting bent zal in de meeste gevallen je voedingspatroon veranderen. Niet alleen omdat je een afkeer zal hebben voor sommige dingen, maar ook omdat je bepaalde voeding beter niet of juist wel binnenkrijgt wanneer je zwanger bent. Zo is het aangeraden om rauw voedsel; vitamine A producten; bepaalde kruiden, zoals fenegriek, anijszaad en venkel; snelle suikers zoveel mogelijk te vermijden. Bij voorkeur vermijd je ze volledig, zoals je met tabak, alcohol en andere drugs ook al moet doen.

Geef de voorkeur aan voldoende fruit, groenten en water. Het kind kan op deze manier alle voedingsstoffen die hij nodig heeft, zoals vitamines, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten binnenkrijgen. Probeer verder vis en kip te eten in plaats van vlees.

Een goede combinatie van de aangeraden voeding kan zeker het gewoonlijke eetpatroon vervangen.

Zwangere vrouw eet bijzonder

Van vrouwen die in blijde verwachting zijn, zijn de meest ondenkbare voedingscombinaties bekend. Frietjes waar ze dol op waren, kunnen hen doen kokhalzen. En haring waar ze hun neus voor optrokken, wordt ineens in het groot ingekocht. Ze krijgen trek in de raarste gerechten en willen bepaalde producten combineren die bij anderen de wenkbrauwen doen fronsen.  Het is misschien moeilijk om die drang te onderdrukken, maar je kunt wel proberen om die eetaanvallen te beperken. Sommige combinaties zorgen immers alleen maar voor extra vet en kilo’s.

Infectie door bepaalde voedingsstoffen

Wanneer je zwanger bent zijn er enkele voedselinfecties die je beter niet krijgt om de baby niet in gevaar te brengen. Volg dus goed de voorgaande tips om dergelijke infecties te voorkomen. Volgende infecties komen wel eens voor bij zwangere vrouwen:

Toxoplasmose, ook wel de kattenziekte genoemd, is een parasiet die voorkomt in rauw vlees en kattenuitwerpselen. De boodschap is dus om zeker geen rauw vlees te eten wat voeding betreft. Er wordt bij de gynaecoloog ook een bloedtest uitgevoerd om te kijken of je al dan niet kans hebt op toxoplasmose.

Listeriose is een soort darminfectie die zware gevolgen met zich mee kan brengen, zeker voor zwangere vrouwen en hun kind. Je kan het voorkomen door je aan bepaalde hygiënische regels te houden, maar ook producten met Listeria Kiemen te vermijden. Het gaat dan over producten met rauwe melk, bepaalde zeeproducten, bepaalde vlees goederen, rauwe vlees goederen, rauwe groentekiemen,…