Sporten tijdens de zwangerschap

Ben je een sportieve vrouw?  Dan wil je daar vast niet mee stoppen omdat je zwanger bent. Of ben je helemaal niet sportief, maar wil je de zwangerschapskilo’s misschien een beetje beperken? Mag je sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschapIs sporten tijdens de zwangerschap gezond?

Allemaal goed en wel, maar is het wel zo gezond om te sporten tijdens de zwangerschap ? Ja en neen. Het is natuurlijk gezond om ook tijdens je zwangerschap te blijven bewegen. Dat is goed voor je lijn, goed voor je conditie en goed voor je geestelijke gezondheid. En daar wordt je baby natuurlijk alleen maar beter van.

Toch ben je daar best niet te fanatiek in. Luister naar je lichaam als je gaat sporten tijdens de zwangerschap. In geval van zwangerschapscomplicaties, volg je best het advies op van je arts. Begin ook niet als een gek te sporten tijdens je zwangerschap, als je dat daarvoor ook niet deed.

Er zijn studies die allerlei positieve effecten van sporten tijdens de zwangerschap aantonen.  Zo zou je kindje later actiever en sportiever zijn dan wanneer je niet sport tijdens de zwangerschap.  Bovendien zou je zelfs makkelijker zwanger raken wanneer je sportief bent.

Maar er zijn net zo goed onderzoeken die bewijzen dat er makkelijker complicaties optreden bij zwangere vrouwen die sporten. Vraag daarom best raad aan je arts of verloskundige.

Zijn er sporten die ik beter vermijd?

Om te beginnen: alle sporten die je niet gewoon bent. Verder vermijd je best sporten waarbij je makkelijk kunt vallen of een stomp tegen je buik kunt krijgen, zoals gevechtssporten, rugby, voetbal, skiën, schaatsen en paardrijden. Verder zijn ook sporten op grote hoogte af te raden, omwille van het lagere zuurstofgehalte in de lucht. En ten slotte is ook duiken geen goed idee omwille van de hoge druk die het water uitoefent op je buik.

Zijn er sporten die aangeraden worden?

Ja hoor.  Je kan met een gerust hart zwemmen, wandelen en fietsen tot aan de bevalling.  Ook joggen is in principe geen probleem als je dat voor je zwangerschap ook al deed. Luister tijdens het sporten wel altijd naar je lichaam. Krijg je pijn, stop dan. Heb je last van kortademigheid of duizeligheid, stop dan zeker.

Zwangere mama’s die willen sporten tijdens de zwangerschap, kunnen de volgende tips in acht nemenen kunnen rustig blijven sporten met hun buikje:

  • Kies voor niet te intensieve of belastende sporten.
  • Luister naar je lichaam.
  • Draag makkelijke, los zittende kledij.
  • Drink voldoende water.
  • In geval van ziekte of complicaties tijdens je zwangerschap, vraag je best advies aan je arts of verloskundige.

Tot slot nog dit: als je het tijdens het sporten te warm krijgt en je lichaam raakt uitgedroogd, dan kan dat eventueel vroegtijdig weeën opwekken.  Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt, dat je niet té warm ingeduffeld bent en dat je sport in de buitenlucht of in een goed geventileerde ruimte.