Sporten met een buikje: gezond of gevaarlijk?

Veel vrouwen stoppen abrupt met sporten wanneer ze vernemen dat ze in blijde verwachting zijn. Angst dat het groeiende kleintje iets kan overkomen en onzekerheid of bewegen wel dan niet goed is, spelen daarbij een belangrijke rol. Sporten met een buikje met je kleintje in de baarmoeder kan geen enkele kwaad, mits je let op je ademhaling, bloeddruk en gewicht.

Sporten met een buikjeSporten met een buikje

Je hebt het altijd gehoord van je sportinstructeur, maar als je in blijde verwachting bent, dan is goed ademen nog belangrijker. Door de lucht op de juiste manier naar binnen te werken – diep door de neus totdat de buik uitzet – wordt de druk van het bewegen verminderd.

Veel vrouwen krijgen in een bepaald stadium van hun zwangerschap last van een verhoogde bloeddruk. Dit kan verergeren door de extra inspanningen. Maar lopen of fietsen verandert je bloeddruk nauwelijks, krachttrainingen met apparaten doen dat wel.

De voordelen van sporten tijdens zwangerschap 

Van de slanke lijn blijft er tijdens de laatste weken van de zwangerschap niet veel meer over. Elke vrouw komt in deze periode rond twaalf kilo aan. Hierdoor kun je, ook al zou je dat heel graag willen, geen records verbreken met wat je nog kunt aan beweging. Sporten tijdens de zwangerschap gaat vooral over een goede bloedsomloop en over je conditie op peil houden. Daarbij verhoogt dat de zuurstofgraad in je bloedsomloop waar je kleintje ook mee van kan profiteren. 

Het is ook bewezen dat sportieve mama’s makkelijker de geboorte van hun kindje doorstaan én sneller herstellen als ze aan sporten tijdens zwangerschap. Vooral oefeningen op de bekkenbodemspieren zoals squats zorgen ervoor dat je spieren in de beste conditie zijn voor de bevalling. 

Advies voor sporten met een buikje

Over de bewegingen die je wel of niet mag, kun je best  een deskundige consulteren. Als de buik nog plat is, kun je nog doorgaan met deze spieren aanspannen. Wordt die dikker, dan laat je best de buikspieroefeningen voor wat het is. Focus je meer op je armen, dijen en benen. Deze kunnen de hele negen maanden aan het werk. De sporten die toegestaan zijn tijdens de zwangerschap zijn zwemmen, lopen, fietsen en wandelen. Opnieuw geldt het advies: probeer geen records te breken.

Ook je rug verdient extra aandacht en versterking. Probeer een yogasessie uit om je spieren lenig te maken, dit is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap omdat je rug doorheen de zwangerschapsperiode in een kramme positie komt. Houd je spieren soepel om minder last te hebben van spierpijn.

En wat dacht je over het bekken? Dit lichaamsdeel wordt tijdens de zwangerschap heel erg belast en kan best wat weerstand opbouwen. Probeer de juiste techniek van squatten (zonder extra gewichten uiteraard) onder je knie te krijgen om je bekken te versterken. Vergeet daarbij zeker niet om op je ademhaling te letten.

Aangezien sporten tijdens zwangerschap niet hetzelfde is als bewegen zonder een baby in je buik, is het belangrijk om enkele voorzorgsmaatregelen te treffen zoals een goede degelijke sportschoenen, een speciale zwangerschapsdoek om je spieren te ondersteunen, extra aandacht voor je poses en voldoende hydratatie voor, tijdens en na je oefeningen.