Sporten met een buikje

Veel vrouwen stoppen abrupt met sporten wanneer ze vernemen dat ze in blijde verwachting zijn. Angst dat het groeiende kleintje iets kan overkomen en onzekerheid of bewegen wel dan niet goed is, spelen daarbij een belangrijke rol. Sporten met een buikje met je kleintje in de baarmoeder kan geen enkele kwaad, mits je let op je ademhaling, bloeddruk en gewicht.

Sporten met een buikjeSporten met een buikje

Je hebt het altijd gehoord van je sportinstructeur, maar als je in blijde verwachting bent, dan is goed ademen nog belangrijker. Door de lucht op de juiste manier naar binnen te werken – diep door de neus totdat de buik uitzet – wordt de druk van het bewegen verminderd.

Veel vrouwen krijgen in een bepaald stadium van hun zwangerschap last van een verhoogde bloeddruk. Dit kan verergeren door de extra inspanningen. Maar lopen of fietsen verandert je bloeddruk nauwelijks, krachttrainingen met apparaten doen dat wel.

Records laten liggen

Van de slanke den blijft er tijdens de laatste weken van de zwangerschap niet veel meer over. Elke vrouw komt in deze periode rond twaalf kilo aan. Hierdoor kun je, ook al zou je dat heel graag willen, geen records verbreken met wat je nog kunt aan beweging. Houd in de gaten dat het niet gaat om wat je binnen hoeveel tijd kunt, maar dat je beweegt om in conditie te blijven en je bloedsomloop op peil te houden. Hierdoor wordt de toevoer van zuurstof verhoogt en je kleintje kan er meer van profiteren.

Advies voor sporten met een buikje

Over de bewegingen die je wel of niet mag, kun je een deskundige vragen. Als de buik nog plat is, kun je nog doorgaan met deze spieren aanspannen. Wordt die dikker, dan kun je ze liever met rust laten. De armen, dijen, benen kunnen de hele negen maanden aan het werk.

Ook je rug verdient extra aandacht en versterking. En wat dacht je over het bekken? Dit lichaamsdeel wordt tijdens de zwangerschap heel erg belast en kan best wat ontspanning gebruiken. Let bij elke beweging die je maakt, dat je jezelf niet opzweept. Fietsen, zwemmen en yoga zijn ideale sporten tijdens de zwangerschap. Daar kun je tot het einde mee doorgaan.

Aangezien sproten met buikje niet hetzelfde is als bewegen zonder, is het belangrijk om enkele voorzorgsmaatregelen te treffen zoals een goede degelijke sportbeha, een speciale zwangerschapsdoek om je spieren te ondersteunen, extra aandacht voor je poses en voldoende vocht in je lijf.