Het positief effect van spanning verminderen

Spanning is niet altijd slecht. Momenten van prikkels zijn noodzakelijk om ons alert te houden. Maar blijft de spanning langere tijd aanhouden en blijf je aldoor in een alerte houding, dan kan dit leiden tot stress en chronische ziekten. Spanning verminderen is dan het devies.

Veel stress is voor geen mens goed. Ben je in blijde verwachting, dan kan het zelfs tot een miskraam, vroege geboorte of gedragsproblemen van je kindje leiden.

Problemen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat te veel spanning net zo schadelijk is voor de baby in je buik als roken. In de eerste weken worden de organen van je kindje aangemaakt. Deze periode is zeer cruciaal. Je zou dus zeker niet aan stress moeten worden blootgesteld. Ben je gestresst, dan is de kans groot dat de ontwikkeling spaak loopt. Het resultaat is vaak een baby met laag geboortegewicht of iemand die gedragsproblemen heeft.

spanning verminderenHormonen

Dit kan te maken hebben met hormonen die je lichaam produceert. Leef je onder grote druk, dan maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dit komt terecht in de ruimte waarin je baby zich bevindt in de buik.
Kinderen van mama’s die heel hard werken wegen doorgaans meer dan honderd gram lichter dan moeders die niet leven onder spanningsvelden. Werd vroeger ervan uitgegaan dat gedragsproblemen erfelijk waren, nu is die mening veranderd.

Onderzoekers hebben ontdekt dat de mate van spanning waaraan een moeder tijdens de zwangerschap wordt blootgesteld mee speelt in het gedrag van het latere kind. Dit geldt niet voor incidentele grote spanningen zoals overlijdensgeval in de familie, waarmee een aanstaande mama te maken krijgt.

Spanning verminderen

Om te voorkomen dat je kleintje het gelag betaalt van de spanningen waarmee jij tijdens de zwangerschap rondloopt, kun je het beste langdurige spanning uit de weg gaan.

Je levensstijl goed onder de loep nemen is de eerste stap die je kunt nemen om spanning verminderen. Brengt je baan veel spanning en zorg met zich mee? Ga na als je bepaalde taken in de periode rond de zwangerschap niet kunt overdragen aan anderen.
Heeft de stress te maken met je partner of familierelaties? Vraag dan naar deskundig hulp. Een geweldige manier om met spanning om te gaan is goed ademhalen en in meditatie verzinken.
Houd er rekening mee dat terwijl je zwanger bent, er van alles en nog wat in je lichaam verandert. Dit gaat hand in hand met emotionele onevenwichtigheid. Denk dus niet dat je nog steeds alles kunt, zoals toen je geen buikje had.

Vragen naar hulp en praten over je gemoedstoestand helpt meer dan je denkt om spanning verminderen.