Drinken en eten tijdens de zwangerschap

‘Wie zwanger is, moet voor twee eten’, hoor je wel eens. Bakerpraatjes – je hoeft echt niet méér te eten tijdens de zwangerschap. Maar je moet natuurlijk wel letten op wat je eet – omdat dat het beste is voor je baby en omdat je na je bevalling al die extra’s kilo’s natuurlijk ook weer kwijt wil.  Een gezond en evenwichtig voedingspatroon is belangrijk voor je eigen gezondheid en voor een vlot herstel na je bevalling. Daarenboven is het ook onontbeerlijk voor de groei en de ontwikkeling van je kindje.

Maar betekent gezonde voeding voor zwangere vrouwen iets anders? En zijn er dingen die nu echt moeten of je helemaal niet mag eten tijdens de zwangerschap? Een kort overzicht.

eten tijdens de zwangerschapEten tijdens de zwangerschap regel 1: doe maar gewoon

Eigenlijk is een gezond, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon voor zwangere vrouwen niet zo anders dan voor vrouwen die niet zwanger zijn. De voedingsdriehoek kan daarbij een goede leidraad zijn.  Zorg voor voldoende variatie en hou je aan de voorgeschreven hoeveelheden, dan zit je eigenlijk altijd goed. Drink ook zeker voldoende water.

Regel 2: mijd je medicijnkastje

Als je zwanger bent, mag je nooit zomaar op eigen houtje medicatie nemen. Overleg altijd eerst met je arts, verloskundige of apotheker. Dat geldt ook voor vitaminepreparaten. Vitaminen zijn natuurlijk gezond, maar er zijn vitaminen die schadelijk kunnen zijn in te hoge dosissen. Weet dat er vitaminepreparaten op de markt zijn die speciaal ontwikkeld zijn voor zwangere vrouwen.

Regel 3: pas op met genotsmiddelen

Roken, alcohol en andere drugs vermijd je best helemaal.  Ze zijn al niet gezond voor volwassenen, maar het kleine mensje in je buik is helemaal niet opgewassen tegen hun schadelijke invloed.

Regel 4: sommige voedingsmiddelen vermijd je best

Er zijn natuurlijk een aantal dingen waar je beter even niet van smult wanneer je zwanger bent, omdat er een kans bestaat dat je besmet raakt met listeria of toxoplasmose.  Dat zijn bacteriën die afwijkingen kunnen veroorzaken bij je baby, of, erger nog, kunnen leiden tot een miskraam.

Om dat soort infecties te vermijden, let je best op met de volgende voedingsmiddelen:

  1. Rauwe groenten waarvan je niet helemaal zeker bent dat ze helemaal schoon zijn;
  2. Producten op basis van rauwe melk (bijvoorbeeld zachte kazen zoals Camenbert of Brie);
  3. Rauw of halfdoorbakken vlees (bijvoorbeeld een halfdoorbakken steak of een broodje martino);

Regel 5: hou het netjes!

Hygiëne is belangrijk, dus houd je keukengerei en je werkvlak brandschoon. Was altijd je handen voor je begint te koken en voor je aan tafel gaat. Versnijd groenten en rauw vlees nooit op dezelfde plank.  Bewaar groenten, fruit en vlees ook netjes gescheiden in de koelkast. En vergeet ook de houdbaarheidsdatum niet te controleren van alles wat je eet. Allemaal kleine aandachtspuntjes die je een hoop narigheid kunnen besparen!