Denk aan je bekkenbodemspieren!

Zwanger of net bevallen? Gefeliciteerd… je bent zwanger of net bevallen en geniet volop van de kleine spruit! Een periode om van te genieten! En toch zijn er die typische, vervelende zwangerschapskwaaltjes zoals urineverlies en rugpijn.

Urineverlies tijdens de zwangerschap komt vaak door de druk van de baarmoeder op de blaas en/of het schoppen van de baby op de blaas. Ook kan in het begin van de zwangerschap de sluitspier al wat verslapt zijn onder invloed van het zwangerschapshormoon.

Denk aan je bekkenbodemspieren!

Wanneer er na de bevalling urineverlies optreedt dan komt dit doordat de bekkenbodemspier tijdens de bevalling flink is uitgerekt en daardoor urine lekt. In beide gevallen wordt het urineverlies na verloop van tijd wel minder of trekt dit geleidelijk aan weg maar het is zeer gewenst dat hiervoor oefeningen worden gedaan om de bekkenbodemspieren te trainen zodat deze versterken.

Bijkomend heeft 3/4 van de vrouwen gedurende de zwangerschap last van enige vorm van rugpijn, voornamelijk lage rugpijn. Op het moment dat je lichaam zich aanpast aan je veranderende gewicht wordt het gevoeliger voor lage rugpijn en pijn in de benen omdat de spieren en gewrichten onder extra druk komen te staan. Omwille van bovenstaande redenen is het aldus van groot belang de bekkenbodemspieren te trainen om de negatieve gevolgen te beperken of te vermijden.

Maar hoe train je nu die bekkenbodemspieren?

Er zijn verschillende hulpmiddel die gebruikt kan worden bij het trainen van de bekkenbodemspieren. Voor eerst helpt het de vrouw ‘bewust’ worden van het ‘bekkengevoel’ om aansluitend dan aan de hand van bepaalde oefeningen de bekkenbodemspieren te trainen.

de bekkenbodemspieren te trainen

Naast het trainen van de bekkenbodemspieren zorg je ook als je niet zwanger bent voor:

  • een correcte, actieve houding
  • stimulatie van de bekkenstabiliteit
  • onbewuste activatie van diverse systemen in het lichaam door het bewegen en balanceren
  • een betere fysieke conditie
  • sterkere onderrug
  • verminder de spanningen in de rug
  • verbeterde houding waardoor de vermoeidheid van de rugspieren vermindert
  • afname schouder- en nekproblemen

Je lichaam verstevigt en verslankt door dagelijkse oefeningen.