Cafeïne tijdens de zwangerschap

Drink je graag koffie, thee of energiedrankjes? Dan is het niet zo’n slecht idee om op te letten als je zwanger bent. De inname van cafeïne zou namelijk tot slechte gevolgen kunnen leiden tijdens de zwangerschap.

Cafeïne tijdens de zwangerschap

Wat is cafeïne?

Cafeïne behoort tot de alkaloïde stoffen. Deze stoffen worden vaak in geneesmiddelen gebruikt maar nicotine, morfine en cocaïne behoren hier ook toe. Met andere woorden, het is dus mogelijk dat onverantwoord gebruik of gebruik in bepaalde omstandigheden ongewenste gevolgen zou kunnen hebben.

Wat zeggen de experten over cafeïne tijdens de zwangerschap?

Er zijn al heel wat studies geweest die wezen op de mogelijk negatieve impact van cafeïne tijdens de zwangerschap, al lijkt daar precies nog geen echte consensus over te zijn in de medische wereld. Men is het er wel over eens dat je het beter kunt mijden of om het toch zeker te beperken tot maximum 200-300 mg per dag.

Het probleem met de studies is dat er net zoveel zijn die de negatieve gevolgen tegenspreken als dat er zijn die het bevestigen.

Dit zijn een aantal voorbeelden van mogelijke gevolgen voor vrouwen die koffie drinken:

  • Hogere kans op een miskraam
  • Verminderde vruchtbaarheid
  • Hogere hartslag
  • Brandend maagzuur

Ook voor de baby zouden er negatieve consequenties kunnen zijn:

  • Lager geboortegewicht
  • Tragere groei en ontwikkeling van het embryo
  • Onrustig doordat de cafeïne via het bloed bij de baby komt
  • Nauwere bloedvaten waardoor het bloed minder goed stroomt naar de baby

Andere wetenschappers zijn het niet eens met deze stellingen. Ze geloven niet dat er per se een verband is tussen vruchtbaarheid en het drinken van koffie. Ook ligt een lager gewicht niet noodzakelijk bij koffie maar omdat vrouwen die koffie drinken vaak ook roken en alcohol drinken wat de reden kan zijn. Dat vrouwen die vaak koffie drinken meer kans hebben op een miskraam in tegenstelling met andere vrouwen zou ook geen eerlijke vergelijking zijn. Men heeft ontdekt dat er een verband is tussen de mate van misselijkheid en miskramen. Vrouwen die vaker last hebben van misselijkheid hebben minder kans op een miskraam. Als vrouwen misselijk zijn, zouden ze dus ook bij gevolg minder koffie drinken. Studies die rekening houden met de misselijkheidsfactor zouden dus aantonen dat er geen verband is tussen het drinken van koffie en miskramen.

Wat doe je dan?

Door de onzekerheid over dit onderwerp raden artsen dus aan om je inname van cafeïne te beperken. Bij voorkeur hou je het onder de 200 mg cafeïne per dag. Als je zelf niet zeker bent of het veilig is, is het geen slecht idee om drankjes met cafeïne te vermijden tijdens je zwangerschap of tenminste in de eerste 5 maanden. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.

Indien je toch graag koffie drinkt en dit niet kan missen, kun je altijd gaan voor de cafeïnevrije versie. Dit betekent niet dat er geen cafeïne in zit, maar het is een pak minder vergeleken met gewone koffie. Je kan ook opteren voor bepaalde soorten thee met een laag cafeïnegehalte, al moet je daar ook niet mee overdrijven. Verder kun je altijd nog een warme chocomelk drinken of de gezondste drank die in de wereld te vinden is: water.

Om meer te weten te komen over het gebruik van genotsmiddelen tijdens de zwangerschap, kan je dit artikel lezen.